sâmbătă, 29 ianuarie 2011

COREEA DE SUD 1

Imi propun aici sa inregistrez anumite ganduri si consideratii personale despre o realitate cu care ma confrunt pentru prima data in viata mea. Extremul orient. Sunt in Coreea de sud de ceva timp si voi mai sta inca ceva timp si cred ca e important sa scriu despre aceasta tara.
Mai intai de toate,evident ca cea mai obisnuita cale de a ajunge aici este avionul si primul contact este aeroportul. Aeroportul Incheon din Seul. Aeroport mare. Parti pozitive. Bine organizat. Mai ales transportul. Parti negative. Multe formalitati. Chestionare de completat.
Apoi cu masina pe autostrada pana in oras. Patru benzi pe sens. Pe alocuri aglomerat. Practic Seul-ul este impartit de un rau , de-o parte, partea veche a orasului , de cealalta, parte partea noua a orasului.In partea veche contraste destul de mari (daca te duci pe niste stradute zici ca esti pe la noi prin Ferentari sau intr-un orasel mic gen Ciulnita sau Bals)si dupa doua trei strazi vezi blocuri de 15-20 de etaje,iar pe cealalta parte a raului blocuri de otel si sticla de peste 35-40 de etaje. Inca mai sunt semnele faptului ca aceasta tara, la un moment dat dupa cel de-al 2-lea razboi mondial era realmente cea mai saraca tara din lume. Acum este a 12-a putere economica a lumii…In primele 2 zile am stat intr-un motel cam de 2 stele,ok dealtfel, langa un show-room Phillip Morris din Seul. Tot acolo e si o posta. Altele nu stiu despre locul in care am stat. Camera de motel nu era tocmai rea,curatica si mai ales cu incalzirea in podea. In baie cam frig…dar una peste alta ok. Am fost la un mall destul de mare si de retea,am vazut eu mai tarziu. E-mart se numeste si era langa o gara din Seul. Despre preturi. Sunt cam ca in Romania,pe alocuri mai jos adica lucruri mai ieftine. Ca de exemplu tigarile care costa 2,5 woni oriunde te-ai duce (aproximativ 7,5 lei ar fi in Romania)destul de putine branduri internationale si multe de-ale lor. Observatii interesante in acest mall,dar si in altele. In zona de mancare o gramada de fete frumos imbracate si zambitoare fiecare cu raftul ei iti prezenta marfa si te imbia sa cumperi. La anumite raioane cu mancare traditionala erau niste tipi care efectiv isi prezentau marfa tipand (ca la noi in piata). Mie mi s-a parut un pic bizar,asta din partea a doua…Apoi la electronice fiecare vanzator te invita la standul lui si iti promitea discount (asta mi-a adus aminte de turci, ptr ca si ei fac la fel dar nu in mall-uri ci pe strada in fata buticului fiecaruia).
Peste tot in Coreea de sud,daca intri intr-un birou sau in casa cuiva,sau in moteluri trebuie sa te descalti. Mi-a fost destul de greu sa ma obisnuiesc dar pana la urma mi se pare destul de ok.
Am fost intr-un restaurant cu specific coreean, impreuna cu agentii nostrii de aici.
Iata ce am intalnit documentandu-ma despre bucataria coreeana:
Inconjurati de apa din trei parti, coreenii utilizeaza pestele ca ingredient de baza in bucataria lor. Au la indemana o nesfarsita sursa de peste si fructe de mare – red snapper, cambula, peste ac, peste luna, sola, biban de mare, cod, ton, heringi, macrou, stridii, creveti, scoici, midii, melci de mare si castraveti de mare, ca sa numim doar o mica parte dintre ele. Tarmurile sunt si ele o sursa de vegetale marine (alge) pe care coreenii le mananca de secole, de exemplu kelp.
Muntii, care ocupa cea mai mare parte a tarii, aduc si ei o gama variata de verdeturi aromate, ciuperci, legume si radacinoase. Campiile sunt destinate agriculturii. Tehnicile moderne au permis Coreei cultivarea unui numar mare de fructe, graunte si vegetale: cartofi, morcovi, fasole soia, ceapa, ardei grasi, mere, prune, piersici, struguri. Insula Cheju care se bucura de o clima tropicala are aportul sau de tangerine si portocale.
Cu cat ne aflam mai in sudul peninsului, mancarea devine mai picanta, mai condimentata si mai sarata. Ca un lucru deosebit pentru o tara din Asia, carnea de vita este cea mai populara.
Coreea are o clima cu veri fierbinti si ploi indestulatoare (ideala pentru agricultura, in special pentru orez) si ierni foarte reci.
S-a nascut astfel o traditie coreeana a conservarii pestelui si legumelor pentru a-si asigura rezerva de hrana pe perioada iernii. Toate felurile de peste si fructe de mare, ca ansoa, creveti, stridii, cod, caracatite sunt murate, sarate si uscate, in timp ce legumele sunt murate si transformate in kimchi.
In fiecare toamna, cantitati mari de vegetale sunt recoltate pentru prepararea unei mari diversitati de kimchi. Acestea sunt ambalate in vase de pamant enorme care sunt ingropate in pamant, afara, si lasate acolo pana cand sunt folosite.
Sunt multe de spus despre aceasta parte a lumii. Voi reveni

Un comentariu:

Anonim spunea...

Imi place COrea de Sud.Chiar as vrea sa ajung acolo.chiar sa locuiesc si sa imi traiesc viata acolo.problema insa e limba.......care pt europenii e o "STIINTA".

daca lasi vreo adresa de contact:D,sa aflu mai multe.